رودخانه آرام در باغ ویلا

رودخانه آرام

ما معمولا عادت به دیدن رودخانه های طبیعی در طبیعت و یا رودخانه های مصنوعی در پارک های آبی داریم. اما رودخانه های آرام داخل ویلا باغ های تفریحی مطمعنا زیبایی و جلوه خاصی به محیط بخشیده و همچنین محیطی مفرح برای بازی و تفریح کودکان و حتی بزرگسالان فراهم می کنند. همچنین به صدای آرامش بخش و روح بخش جریان آب که بصورت دائم در فضا بواسطه وجود رودخانه مشاهده می شود نیز نمی توان اشاره نکرد، از اینرو وجود رودخانه های آرام در فضای ویلا باغ های خانگی یک پیشنهاد شگفت انگیز است که البته در سایر کشورها مرسوم بوده اما در کشور ما تا حد زیادی مغفول مانده است.

رودخانه های داخل باغ ویلاها را می توان از ابعاد کوچک تا ابعاد بزرگ ساخت، که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. رودخانه هایی با ابعاد بزرگ از نظر ایجاد فضای شاد و مفرح برای بازی و تفریح و همچنین زیبایی برتری بسیار زیادی نسبت به رودخانه های کوچک دارند. اما مسلما هزینه بر بوده و از نظر ایمنی باید با دقت بیشتری ساخته شوند که از نقاط کور و کمتر در دید عبور نکنند( و یا با عمق کمتر و ایمنی عبور کنند). رودخانه هایی با ابعاد کوچک هزینه ساخت کمتر و ایمنی بیشتری دارند اما از نظر زیبایی و کارکرد تفریحی ضعیف تر از رودخانه های بزرگتر می باشند.

ساخت رودخانه آرام را می توان به دو بخش تقسیم کرد:

1- ساخت بنای رودخانه

از آنجا که رودخانه های آرام داخل فضای باغ و ویلا، طبیعتا دارای عمق کم و عرض محدود هستند، ساخت آن ها از نظر سازه ای پیچیدگی خاصی ندارد، اما مطمعنا از نظر شکل و هم خوانی با فضا، طراحی معماری رودخانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بدلیل وجود انحناهای فراوان در مسیر رودخانه، ساخت رودخانه باید توسط استادکاران مجرب انجام شود تا از ایجاد هرگونه لبه تیز و یا نا همگونی در ساخت جلوگیری شود. رودخانه می تواند جزیی از استخر ویلا، یا بطور کامل از آن جدا باشد.

2- تاسیسات تصفیه و گردش آب

می توان گفت مهمترین بخش اجرای یک رودخانه آرام داخل فضای باغ یا ویلا، تاسیسات مکانیکی رودخانه می باشد. تاسیسات مکانیکی رودخانه را می توان به دو بخش تاسیسات تصفیه و گرمایش و تاسیسات مربوط به گردش آب تقسیم نمود.

تاسیسات مربوط به تصفیه و گرمایش آب رودخانه می تواند با تاسیسات تصفیه و گرمایش استخر ویلا مشترک و یا از آن جدا باشد. در هرصورت باید با توجه به حجم آب رودخانه و زمان مناسب جهت تصفیه آب رودخانه (زمان مناسب جهت یکبار تصفیه آب رودخانه ویلا باغ را می توان هشت ساعت در نظر گرفت) ظرفیت فیلتر و پمپ تصفیه آب رودخانه را بدرستی محاسبه کرد و اقدام به انتخاب پمپ جداگانه برای رودخانه نمود و یا اینکه ظرفیت های بدست آمده برای پمپ و فیلتر رودخانه را با ظرفیت پمپ و فیلتر استخر تجمیع کرده و یک سیستم تصفیه مشترک و کارا برای استخر و رودخانه انتخاب کرد.

برای محاسبه سیستم گرمایش رودخانه، باید میزان گرمای لازم برای پیش گرمایش آب رودخانه و تلافات حرارتی را محاسبه کرد. میزان حرارات لازم برای پیش گرمایش آب رودخانه با توجه به حجم آب و اختلاف دمای آب ورودی و دمای مطوب آب قابل محاسبه است. همچنین مهمترین اتلافات حرارتی آب رودخانه عبارتند از: اتلاف حرارت از دیواره و کف رودخانه، اتلاف حرارت ناشی از آب جبرانی ورودی به رودخانه، اتلاف حرارتی همرفتی از سطح آب رودخانه و اتلاف حرارتی ناشی از تبخیر سطحی آب. باید توجه داشت که به دلیل جریان آب رودخانه و سرعت داشتن آب، اتلاف حرارت همرفتی از سطح آب رودخانه و تبخیر سطحی و اتلاف حرارتی ناشی از تبخیر سطحی در رودخانه بیشتر از استخر است. پس از محاسبه اتلافات حرارتی، می بایست ظرفیت حرارتی به دست آمده را با ظرفیت حرارتی به دست آمده برای استخر باغ ویلا تجمیع نمود و اقدام به انتخاب سیستم گرمایشی مناسب برای مجموعه نمود.

برای گردش آب رودخانه، نیاز به طراحی و اجرای یک سیستم پمپاژ مناسب می باشد. برای انتخاب پمپ مناسب جهت سیستم گردش آب رودخانه باید هد و دبی پمپ را محاسبه کرد. با در دست داشتن سرعت آب و معادلات حاکم بر جریان سیال در کانال ها دبی پمپ گردش قابل محاسبه است. ابعاد رودخانه، شکل رودخانه، زبری سطح، سرعت جریان سیال مهم ترین عوامل تعیین کننده در افت فشار و در نتیجه هد پمپ سیستم گردش آب رودخانه می باشد. بدست آوردن هد پمپ رودخانه نسبتا پیچیده است اما با یک سری ساده سازی ها می توان این هد را با تقریب بسیار خوبی محاسبه نمود.

پس از محاسبه هد و دبی پمپ، با مراجعه به کاتالوگ سازنده پمپ، پمپ مورد نظر برای سیستم گردش آب رودخانه انتخاب می شود. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که انتخاب مسیرهای لوله کشی در کارکرد صحیح سیستم گردش آب رودخانه بسیار مهم است و باید توسط متخصصین امر انجام شود.

برای سفارش طراحی و ساخت یک رودخانه زیبا و کارآمد در باغ و ویلای خود با کارشناسان گروه مهندسی رسام استخر تماس بگیرید:

0912 937 0912 (دهنوی)


دیدگاه کاربران

مهرداد
 ارسال شده در : چهارشنبه 27 دی 1402

سلام داخل یک باغ 700 متری میشه رودخانه اجرا کرد و هزینش چقدره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

0 0 5
مدیر سایت
 ارسال شده در : جمعه 29 دی 1402

سلام بله امکان اجرا وجود داره. هزینه بستگی به عواملی همچون برند تجهیزات مورد استفاده، مسیر و عرض رودخانه و نازک کاری نهایی داره. بطور تقریبی حدود هزینه صفر تا صد بین 500 تا 900 میلیوت تومان می باشد.

0 0 0